The epidermis of organisms are discolored and assimilated into the color pattern of the background room. It is a mystery whether the animals were enlarged or trapped in a small room. Plump-like grains on the surface metaphorize eggs for the poikilothermic animals. An elephant is mythically decorated. Elsewhere, the grains create a new layer partially obscuring the space like a drawn ethereal curtain. The viewer can not enter the room. Living things draw us to touch, but here a barrier separates us from this virtual world. These five animals have been treated as symbols in Western and Oriental mythology since ancient times. It was sometimes regarded as a prototype of the human spiritual world and was used for religion, rituals, proverbs and as evil or sacred. In the title of the work Nirasawa borrowed the concept from Charles Robert Darwin "origin of species”, then she added the word “virtual”. An organism changes its property according to the environmental change. Only the species adapted to the environment survives. In other words, we won’t be able to "choose nature" but  we will be chosen by nature. A real room image and a virtual creature image are intertwined.  Like modern society, the virtual space and the real world mixes and is trapped in a box. We immerse ourselves into social media on a daily basis and adapt to the environment without being able to clearly perceive the boundary between virtual and reality.  Which of us will be selected by the environment? We will continue to respond to changes in order to preserve our species and we will assimilate into the environment in future, like these virtual five creatures.

五体の表皮は背景の部屋の色柄に変色同化し、現実的には存在しない大きさである。動物が肥大化したのか小さな部屋に閉じ込められたのかどちらかだ。表面の丸みのある粒は、四体の変温動物は卵、恒温動物の象は装飾と神話をメタファーとし、集合体となりレイヤーを作り、スクリーンの様に画面を区切る。鑑賞者は入っていけそうな部屋に入る事はできない。生き物は触れられそうで触れられない。手前の表面の粒のみが触感を与え、視覚と触覚の間を行き来する事になる。これらの動物は、古代より西洋と東洋における、様々な象徴として扱われて来た。時に人間の精神世界の原型と見なされ、また宗教や儀式、諺に使われ、神聖なものとして邪悪なものとして。作品のタイトルにはダーウィンの「種の起原」(英語表記:origin of species)を拝借し、そこにvirtual(仮想)を付け加えた。生物は環境に応じてその性質を変化させ、環境に適応した個体だけが生き残る、というものである。つまり生き残れるかは「選択される」訳で、我々が「選択する」わけではないのである。実際に撮影した部屋素材と生き物、実像と虚像の入り交じったこの作品は、仮想空間と現実の世界がごちゃ混ぜになり、小さな箱に閉じ込められたかの様な感覚がする現代社会をメタファーとする。日々ソーシャルメディアに浸かり、仮想と現実の境界線をはっきりと知覚できないまま、自身を環境に適応させていく。その環境に選択される我々は、この5体の生物達の様に環境に変色同化して、種を保存するため、今後も変化に対応できるのだろうか?
Origin of virtual species 5
2017 / ink, acrylic, lame glitter and pigment print on Kakita paper / 75.8 x 106 cm
Origin of virtual species 1
2017 / ink, acrylic, lame glitter and pigment print on Kakita paper / 34.6 x 42.2 cm
Origin of virtual species 2
2017 / ink, acrylic, lame glitter and pigment print on Kakita paper / 34.6 x 42.2 cm
Origin of virtual species 3
2017 / ink, acrylic, lame glitter and pigment print on Kakita paper / 34.6 x 42.2 cm
Origin of virtual species 4
2017 / ink, acrylic, lame glitter and pigment print on Kakita paper / 34.6 x 42.2 cm
Back to Top